Melayang............

Mendayu kedengaran alunan lagu ala pop korea dari alat pengeluar suara komputer riba milik teman sebilik ku, seolah-olah sama mengiringi terbangnya minda ku. Sambil merenung kosong kearah skrin komputer riba yang di hadiahkan oleh ayah hampir dua tahun lalu, di kala itu kenangan lama bermain-main diminda, dari kenangan yang manis hingga lah yang pahit. Telah jauh aku menyimpang, telah jauh aku bersinggah, banyak benda dan perkara aku abaikan dan aku persiakan. Banyak hukum yang aku khianati dan banyak insan telah aku sakiti. Semakin lama melayang jauh, semakin banyak titis-titis penyesalan menitis di jiwaku. Dunia ini memang agak susah difahami, tetapi bertambah susah lagi jika cuma hanya mahukan kemanisan dan kesempurnaan, biarlah masa silam menjadi lukisan yang pernah aku warnakan dan disimpan di bersama beribu lukisan di dalam arkib minda ini. Kini masa untuk mencorakkan lembaran canvas putih yang baru. Bagaimana hendak aku corakkan, biarlah bergantung pada diri aku sendiri. Jika aku sesat lagi, aku berharap, aku masih lagi berupaya untuk mencari jalan pulang. Masih jauh lagi perjalanan, masih banyak lagi persinggahan yang akan aku berhenti, masih banyak lagi yang belum aku terokai. "Aahhh, biarlah lamunan ini terhenti di sini.!" biarlah semua ini menjadi memori yang bisa aku kenang ..............................Secara perlahan-lahan Pandangan aku kelam......skrin komputer aku juga terpadam. Hanya bauan ubat penghalau nyamuk serta bunyi denguran kecil adalah penamat untuk hari ini. Hari esok Insyaallah masih menunggu aku untuk aku warnakan mengikut kehendak ku.......!

P/s: Adakalanya kita tidak perlu berlari untuk kegarisan penamat, cukuplah hanya berjalan dan pandang ke hadapan.......

0 comments:

Pages