Citer sket pasal ekonomi..!~hehehe!

Actually gua tertarik skit nak citer pasal ekonomi negara bler terbaca tulisan di blog akutakpeduli pasal ekonomi negara kita...!Persoalan di kepala gua....negara sekecil Malaysia yang mempunyai kurang nyer nilai GDP dan GNP berbanding negara-negara yang sudah sedia membangun seperti US,CANADA dan KOREA sebagai contoh.....tapi pada masa kemelesatan ekonomi dunia..kesan yang diterima oleh malaysia adalah tersangat la minima.Ya memang ramai pekerja yang diberhentikan.....tapi banyak lagi peluang pekerjaan yang akan menanti mereka....!Antara teori yang keluar dari pemikiran john si pemilik blog akutakpeduli ni yang aku agak ada betul nye dan membantu malaysia menyerap sedikit masalah ekonomi ini adalah kerana faktor budaya kronisme yang tersangat la kronik dinegara kita.Sebagai contoh...kebanyakkan projek-projek yang ditender kan oleh kerajaan telah di sub kan dan di bagi kepada kroni-kroni mereka sendiri yang kebanyakkan nyer dato2 dah tan sri yang mempunyai hobi berkunjung ke rumah-rumah urut mewah dan Club-club eksklusif(ini cerita lain).Hanya sebahagian kecil projek-projek mega jek yang ditender kan kepada syarikat-syarikat asing...!K..bagai mana kronisme ni membantu menyerap masalah kemelesatan ekonomi???actually bler dah di sub kan kepada kroni2 kerajaan...dah tentu la mereka ni adalah syarikat tempatan..jadi kitaran mata wang negara hanya berada di sekitar dalam negara(sekiranya dato2 dan tan sri2 ni tak menyimpan wang mereka di luar negara)....dan mungkin sedikit akan berlaku kebocoran pengaliran matawang negara akibat dari pengambilan pekerja asing untuk sektor berkenaan...tapi still masih lagi tidak memberi kesan yang terlalu buruk untuk negara berbanding dengan negara-negara lain...Teori kedua pula adalah mungkin disebab kan pengurangan pergantungan export dan import oleh negara yang menjadikan kebocoran mata wang itu dapat dikurangkan.....!Memang benar kita terasa sedikit bahang akibat dari kemelesetan ekonomi dunia..tapi tidak la seteruk US..atau pon Canada....yang kebanyakan syarikat gergasi negara tersebut sedang nazak dah hanya bergantung kepada Bail out dari kerajaan.....mereka..!contohnya seperti ford...!Tapi sebelum gua mengakhiri tulisan gua...GUa nak tegas kan..gua tak bersetuju dengan budaya kroni nie..sebab dari sudut moral..ia adalah bender yang sgt tak bermoral....dan tulisan gua ni cuma nak membuka minda gua jek...tentang kenapa kesan kemelesetan ekonomi dunia lebih dirasai dinegara-negara luar dan tidak di Malaysia...!Kalo gua salah..betul kan ehh..Gua blaja pon tak tinggi..Macro economic pon amek 3 kali...hehehhe!

3 comments:

BadekGonzalez said...

kronisme mmg xdapat nak d elakkan
nape dlm apa pn pilihanraya, kite pilih org yg kite knal?
sbb kite tau n knal n tau ape habuannya kalau die menang..
gitu gak ngn kronisme..
kite hanye amek oprg yg kite taw..
ade pro n cons die...

mcm malaysia..
nape kene ade hak keistimewaan org melayu?
bukankan itu racist?
...
semuanya bergantung pada mata yg melihatnya..

aidil dbahri said...

aku blajo eco sem ni...cm haram...hahaha...aku taw GDP n GNP tu ape...hahaha!

XMaTaPeJAmCeliKX said...

Kronisme sememangnye bender yang pasti ada...!Ko lebih taw kan badek sebab family ko bisness...!Pasal hak keistimewaan orang melayu??hehehe....entah la...bergantung jugak pada situasi ,ada kala nya baik dan ada kala nya buruk..Tapi yang penting bagi aku ketuanan melayu dalam beberapa aspek..seperti ekonomi dan Agama.sebabnye bukan aku tak yakin melayu ni compete dengan bangsa asing..tapi tau je la melayu kan..Melayu ngan melayu pon boleh main tikam belakang....

To tocau..
Baru ko tau cau ekonomi mcm ner..hehehee!Badi sial aku ngan subjek tu...!Ecomal jek aku amek skali...ngan PM ismail lak tu..hahaha

Pages