Aku Yang Panas............!

Perghhhh…..arinie mmg aku menyirap gler….!Panas telinga aku dengar…orang yang patutnyer aku percaya dan hormat dah memusnahkan rasa hormat aku kat dier . Dier semua citer pasal ada seorang pendidik yang agak terlebih imaginasi atau terlebih ajar yang mengeluarkan kata-kata dan fakta-fakta sesedap rasa tanpa mengkaji atau meneliti ngan lebih mendalam . Pendidik nie kata bahawa para budak punk dan mahasiswa skang nie hanya tahu berhibur dan xmemikirkan tentang kepincangan politik di Negara ini . Aku tau yang si pendidik nie bukannya orang yang menyokong kerajaan . Dier berbangga dgn diri dier tue yang dah beberapa kali menyertai demostrasi dan dengan beberapa kali di tembak dengan gas pemedih mata dan water canon . Tapi ideology yang dier pengang skang ni salah dari pandangan aku , walaupun ada juga pemikiran dier yang selari dengan pemikiran aku . Aku xsuka dengan cara penyampaian dier yang di luahkan melalui rasa amarah dan xberasas . Bagi yang tak tau , aku nak menyatakan disini bahawa golongan punk nie lah yang banyak menyokong perjuangan reformasi dan mereka juga lah yang banyak menyerbarkan dakyah-dakyah yang menyokong pembangkang . Kalo kalian tak tahu lagi , aku nak nyatakan disini semasa berlakunya tragedy banjir di Johor , golongan punk ini juga banyak membantu mangsa-mangsa banjir melalui program Food not Bomb (FnB) , hampir semua keuntungan yang didapati dari gigs2 yang dianjurkan oleh golongan punk ini di dermakan kepada FnB . Pernah plak kita dengar para-para pensyarah ataupun mana-mana persatuan pelajar atau pon mpp dengan inisiatif sendiri untuk membantu para mangsa-mangsa banjir ini ,segala program yang mereka sertai untuk mangsa banjir tu semuanya dah dibentuk oleh kerajaan dan ada yang dilakukan secara paksaan . Pernah plak kita dengar Siti Nurhaliza turun padang bagi derma kat golongan mangsa banjir ini . Pernah plak kita dengar para menteri-menteri kabinet dengan rela hati menyampaikan derma peribadi kepada mangsa-mangsa banjir ini???Persetankan mereka, mereka semua telah dipengaruh dasar kapitalis yang Cuma ingin kan keuntungan . Korang ingat para menteri yang dating menyampaikan peruntukan tu guna duit diorang ke???Semua tu duit rakyat…Mereka Cuma nak publisiti sampahan jek .Lagi satu , pasal Band punk yang dijemput untuk membuat konsert tu . Mereka tidak menerima bayaran kerana sebenarnya punk ini membudayakan budaya do it yourself (DIY) . Mereka bermain muzik sebab muzik itu sendiri bukan untuk mendapat keuntungan , dan segala peralatan milik mereka dan crew2 yang bekerja juga adalah dari golongan punk sendiri . Punk sebenarnya adalah golongan yang berdikari , mereka tidak menyokong dasar mainstream dan capitalis . Cuba kamu teliti akan lirik-lirik band punk…mesej yang disampaikan amatlah berguna , mereka membincangkan tentang kepincangan politik yang melanda Negara ,rasuah , ekonomi dan sebagainya . Even kumpulan nasyid pon xpernah wat lagu-lagu mcm tue . Xabis2 lagu pasal cintan-cintun .Naik geli aku………..Aku kat sini bukan lah dari golongan sang ektrimis tetapi aku ingin menyatakan pendapat aku secara telus . Aku bukanlah talibarut mana-mana parti politik dan juga pengikut mana-mana aliran ideology tapi aku Cuma ingin memperbetulkan aper yang bercanggah dari landasan yang sebenar . Aku cukup tidak bersetuju dengan cara pemikiran pendidik ini yang cuba menyekat acara-acara hiburan yang dianjurkan oleh pihak pelajar . Dalam islam pun hiburan tidaklah salah tapi jangan lah terlampau taksub dan ia hendaklah perpada-pada . Seperti yang kita tahu , peringkat umur remaja pada waktu sekarang ini , mereka sedang cuba untuk mencari identity dan kelainan dalam diri mereka . Jika mereka terkongkong ini juga boleh merosakkan minda mereka . Bagi aku , kalo nak berhibur ,biarkanlah…..tapi dengan kawalan . Salah satu cara mengawalnya adalah dengan memantau acara-acara hiburan yang dianjurkan oleh pihak pelajar , kerana bagi aku remaja tidak boleh terlepas dengan acara hiburan . Memanglah kalo dipikirkan hiburan ini banyak mengundang maksiat , tetapi pada pandangan aku , benda-benda maksiat ini tidak boleh dihapuskan secara total tetapi ia boleh dikurangkan dan dipantau . Aku kat sini bukanlah seorang yang penuh ngan ilmu atau seorang orang yang patut dihormati . Aku Cuma ingin membawa kalian semua berfikir bahawa kepandaian itu bukan diukur dengan berapa tinggi cgpa kalian yang tertulis dalam transkrip keputusan peperiksaan tetapi ia diukur sejauh mana kematangan dan keterbukaan pemikiran kalian . Kita tidak seharusnya memandang sesuatu subjek atau permasalahan itu dari aspek negative sahaja . Kita haruslah mengimbangi minda kita , dan ini tidak berlaku di dalam pemikiran dan minda pendidik yang bergelar ustaz ini . Dia hanya tahu menghentam dan mengutuk semua perkara yang dilakukan oleh para remaja . Dier sepatutnya menegur para pelajar dengan lebih berhikmah . Itu yang sepatutnya……..Okaylah , aku pun dah xder idea nak diluahkan . Segala yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk itu datang dari diri aku yang penuh dengan kejahilan dan kehinaan ini .

Current Playlist ….!

Canon Rock = Jerry C

0 comments:

Pages