Job Seeker.



Disebabkan sekarang ni tengah musim konvo.Aku nak cerita skit la pasal pengalaman dan pandangan aku sebagai graduan dan bekas pelajar yang baru nak start hidup cari duit sendiri selepas honeymoon kat universiti selama lebih kurang  7 tahun(Aku dapat degree aku masa umur aku 25 tahun).Okay end of one story. Firstly aku nak bagi tahu pada para graduan yang baru grad tu, realiti alam perkerjaan dan job market sekarang ni tidaklah seperti kita bayangkan masa study dulu(aku yakin ramai yang bayang kan biler abis jek degree terus dapat kerja dengan gaji paling kecik pon rm2000 or berjawatan junior exec.Lu orang silap besar der...). Mostly company yang offer gaji Rm2000 keatas adalah company MNC dan company luar negara. Company-company macam ini majoriti nya meletakkan syarat untuk memohon jawatan entry level seperti junior exec, para graduan at least mempunyai CGPA 3 and above(Kalo setakat grad cukup-cukup makan macam aku toksahla), ada juga international company yang tak amek kisah tentang CGPA tetapi apa yang diorang nak adalah communication skill yang tinggi, biasanya mesti fluent in English dan macam mana kita tackle interviewer masa interview(Aku rasa budak Uitm biasanya takde prob nak communicate dalam english tapi kalau masa study dulu present asal boleh,english pon bunyi german eloklah la berlatih dari sekarang).Okay itu pasal gaji, ini pasal environment kerja plak, bila korang dah diterima kerja sebagai exec di company besar,tanggungjawab korang pon besar dan biasanya kerja or task yang diberi memang membawa kepada tekanan perasaan yang tinggi.Biasanya kalau company tu bayar gaji besar, diorang expect korang akan bagi profit dengan company tu berkali-kali ganda dari gaji korang(Bagi sesiapa yang dulu jenis kaki ponteng klas,assignment pon ala kadar jek..jika sikap anda berterusan macam ni masa kerja.Alamatnya tak sampai setahun kene sack la korang).Lagi satu ada sesetengah graduan yang berlagak kononnya kalo kerja company dengan majority melayu akan mendatangkan pelbagai masalah seperti politik,mengumpat dan kerja pon sambil lewa. Dan mereka ini lagi rela kerja dengan bangsa asing terutamanya Ca ya nun alif, hehehehe...di sini aku nak ingat kan la kat korang..selagi korang tu melayu mostly korang akan get suffered kerja dengan ca ya nun alif(aku tak cakap semua company ca ya nun alif ni teruk tapi majoritinya).Bagi aku, memang betul kerja dengan company depa ni kita dapat belajar macam-macam(ini jek kelebihannya), gaji aku rasa majoriti xde la besar pon kerja dengan depa ni dan career prospect pon biasanya agak susah anak melayu nak menjawat jawatan tinggi kat company depa ni, biasanya anak melayu bleh pergi sampai senior exec jek. Aku pon penah kerja dengan company depa dan serius aku btul-btul kecewa,Aku kene maki tiap hari..aku kene ludah dengan manager.Tapi bagi sape yang nak cabaran..silakan..;p Ini jek la setakat ini.Nanti aku sambung lagi.



P/s:Pergh lagi beberapa minggu aku nak bergelar penganggur kembali.Harap-harap dipermudahkan kan la urusan ku.

0 comments:

Pages